Friday, April 25, 2008

Bantuan Pakaian Seragam

Semalam telah berlangsung mesyuarat panel untuk meluluskan bantuan pakaian seragam (untuk aktiviti kokurikulum) oleh Kementerian Pelajaran bernilai RM100 setiap pelajar di Bilik Guru Besar. Mesyuarat dihadiri oleh Guru Besar, Yang diPertua PIBG (En. Hamlay), Naib YDP (En. Zulhaizan), En. Azmin (PK Kokurikulum) dan Pn. Nafisah (PK Hal Ehwal Murid).

Dalam perbincangna tidak formal, dicadangkan agar diwar-warkan kepada ibubapa tentang program dan projek yang sekolah ingin lakukan seperti Projek ICT merangkaikan komputer seluruh sekolah, membina bumbung di Dataran Perhimpunan, membina pelantar di hujung padang sekolah untuk kemudahan pengurusan sesuatu majlis yang berlangsung di padang dll.

Dalam edaran/makluman tersebut, dicadangkan agar disenaraikan program-program yang ingin dilaksanakan oleh sekolah. Apabila makluman tersebut sampai kepada ibubapa, mereka bolehlah menawarkan khidmat untuk menjayakan mana-mana program yang memerlukan bidang kemahiran/kepakaran masing-masing dengan menghubungi pihak sekolah. Dalam pada itu, ibubapa juga perlu diingatkan agar bantuan yang mereka hulurkan adalah ikhlas dan bukan menjadikan sekolah sebagai tempat untuk meraih keuntungan syarikat atau peribadi.

Cadangan ini berikutan, andainya semua projek tersebut ditawarkan kepada syarikat untuk membuatnya maka kosnya adalah tinggi. Dengan cara ini, kos tersebut dapat dijimatkan di samping dapat mewujudkan kerjasama permuafakatan di kalangan ibubapa dan guru.

Sehingga hari ini, terdapat beberapa projek yang telah diurus dan digotong-royongkan oleh ibubapa. Sebagai contoh Kemudahan Telefon Awam di tepi pondok pengawal keselamatan diusahakan oleh En. Loga.

No comments:

Post a Comment