Wednesday, May 9, 2012

MAKLUMAN KEPADA IBU, BAPA ATAU PENJAGA

Sejak kebelakangan ini, pihak sekolah telah menerima banyak aduan tentang kehilangan beg, kasut malah duit. Kejadian telah menjadi fenomena baru-baru ini. Banyak usaha yang telah dilakukan oleh pihak sekolah dengan menyoal siasat mereka yang terlibat, memberitahu murid dalam perhimpunan rasmi sekolah dan beberapa langkah penjegahan lain.  Justeru itu, ibu, bapa atau penjaga dinasihatkan agar menulis nama anak masing-masing pada kasut atau beg sekolah mereka. Ini bagi mengelakkan mereka kehilangan barang tersebut atau tersalah memakai kasut murid lain.

Bagi ibu, bapa atau penjaga yang ingin membuat bayaran sumbangan PIBG, sila berjumpa terus dengan guru kelas anak masing-masing. Ini bagi mengelakkan kehilangan atau kecurian duit tersebut. Jika guru kelas tiada, tuan/puan boleh berhubung dengan kerani pejabat untuk hal tersebut.

Terdapat juga ibu, bapa atau penjaga yang memberikan kepercayaan kepada anak-anak mereka untuk membayar tambang bas atau van sekolah yang berjumlah puluhan ringgit kepada pengusaha bas atau van sekolah. Ini amat merbahaya kerana duit yang murid bawa berkemungkinan dapat dilihat atau diketahui oleh mereka yang suka mengambil kesempatan ke atas anak tuan/puan. Oleh yang demikian, ibu, bapa atau penjaga wajar membayar wang tersebut sendiri.

No comments:

Post a Comment