Tuesday, August 11, 2009

GARIS PANDUAN H1N1 KEPADA IBUBAPA

1. Garispanduan kepada ibubapa

a. Duduk di rumah jika sakit: Ibubapa dinasihatkan untuk tidak menghantar anak-anak ke sekolah sekiranya menghidapi demam selsema. Mereka perlu berada di rumah sehingga tidak menunjukkan sebarang gejala selsema untuk sekurang-kurangnya 24 jam.

b. Etika pembasuhan tangan dan pernafasan: Kepentingan asas pencegahan penularan wabak H1N1 meliputi; duduk di rumah bila sakit, basuh tangan sekerap yang mungkin dengan menggunakan sabun dan menutup mulut dan hidung ketika bersin perlulah diamalkan dengan sebaik mungkin.


c. Mendapatkan rawatan dengan segera: Mereka yang mempunyai gejala-gejala demam selsema yang teruk perlulah mendapatkan rawatan dengan segera di klinik/klinik atau hospital/hospital kerajaan terutama kepada mereka yang mempunyai risiko yang tinggi seperti wanita mengandung, pesakit asma, pesakit kencing manis dan lain-lain.

d. Pelajar yang mempunyai keluarga dengan gejala demam selsema yang teruk perlu duduk di rumah: Pelajar-pelajar yang ahli keluarganya mengalami demam selsema yang teruk diharap tidak dihantar ke sekolah.

2. Gejala-gejala demam Selsema H1N1 adalah sama seperti demam selsema biasa:
a. Demam
b. Sakit tekak
c. Hidung berair
d. Batuk
e. Masalah pernafasan
f. Sakit-sakit badan dan sendi

No comments:

Post a Comment